Jan Bürgermeister

poslanec

Narození:
9. prosince 1947
Věk:
76 let
Upravit profil
Ing. Jan Bürgermeister Volební kraj: Hlavní město Praha Klub: ODS Poslanecká sněmovna (od 2006) Ing. Jan Bürgermeister (* 9. prosince 1947 Praha) je kontroverzní pražský politik ODS. V letech 1994–2002 byl starostou městské části Praha 1,...

Životopis

Ing. Jan Bürgermeister
Volební kraj: Hlavní město Praha
Klub: ODS
Poslanecká sněmovna (od 2006)

Ing. Jan Bürgermeister (* 9. prosince 1947 Praha) je kontroverzní pražský politik ODS. V letech 1994–2002 byl starostou městské části Praha 1, od listopadu 1999 je předsedou pražského regionálního sdružení a od listopadu 2001 členem výkonné rady ODS, v letech 2002–2006 byl náměstkem primátora Prahy Pavla Béma pro územní rozvoj, bytovou politiku a ochranu památek s platem 87 000 Kč. Od roku 2006 je poslancem Parlamentu ČR a 1. místopředsedou sněmovního klubu ODS.

Absolvoval stavební fakultu ČVUT. Pracoval jako projektant v Metroprojektu a v Projektovém ústavu ČKD, v letech 1990–5 spoluvlastnil s. r. o. PaP servis. Je ženatý, má dvě děti. V roce 1984 byl odsouzen na 8 měsíců podmíněně za krádež stříbrných svícnů; trest mu byl později zahlazen.

V parlamentních volbách v červnu 2006 byl na druhém místě pražské kandidátky ODS; získal však až šestý nejvyšší počet preferenčních hlasů, téměř dvakrát méně než třetí Lucie Talmanová.

Ve sněmovně je členem organizačního a kontrolního výboru, dvou podvýborů a dvou komisí. Od roku 2003 je předsedou představenstva Kongresového centra Praha, od dubna 2007 členem dozorčí rady ČSA (za obojí podle svých slov pobírá méně než 100 tisíc Kč měsíčně); rovněž je předsedou komise sportovišť společnosti Praha olympijská.

V březnu 2003 Bürgermeister získal anticenu Bestia triumphans za významný přínos k likvidaci hmotného kulturního dědictví kvůli prosazování necitlivé výstavby centra Palladium na náměstí Republiky.

Podle Aktuálně.cz stál Bürgermeister v počátcích snah o zrušení nádraží Masarykova nádraží a prodej budov developerům na obchodní centrum podobné Palladiu. Řekl o tom: „Je to jedna z posledních možností, jak tuto část města využít a zároveň propojit dosud dvě separované železniční trasy. Jednu vedoucí z Kladna a druhou vedoucí směr Karlštejn. Pasažéři by tak mohli cestovat přes centrum Prahy bez přesedání. Pokud to neuděláme teď, zakonzervujeme Masarykovo nádraží na dalších sto let, a to by byla škoda. Hlavní nádraží však na trať z Kladna napojeno není; napojení by si vyžádalo mohutné investice, a České dráhy, Správa železniční dopravní cesty i ministerstvo dopravy konstatovaly, že kapacita Masarykova nádraží je pro pražskou dopravu nenahraditelná.