Radim Jančura

podnikatel roku 2005

Narození:
12. ledna 1972
Věk:
52 let
Upravit profil
Jméno Podnikatele roku 2005 Radima Jančury bude většině lidí nejspíš neznámé. Přitom právě jeho firma je největším prodejcem letenek v Česku, ovládá dopravu na trase Praha-Brno i jinde a vysílá ročně desítky tisíc studentů na au-pair, pracovní a...

Životopis

Jméno Podnikatele roku 2005 Radima Jančury bude většině lidí nejspíš neznámé. Přitom právě jeho firma je největším prodejcem letenek v Česku, ovládá dopravu na trase Praha-Brno i jinde a vysílá ročně desítky tisíc studentů na au-pair, pracovní a studijní pobyty.

Radim Jančura se narodil 12. ledna 1972 v Ostravě, jeho podnikání je však spojené především s Brnem. Právě zde založil v roce 1996 při studiích na elektrotechnické fakultě Vysokého učení technického společnost Student Agency. Na původní předmět podnikání, zprostředkovávání au-pair pobytů, přišel při svém nelegálním pracovním pobytu ve velkém Británii. Díky polovičním cenám oproti konkurenci za chvíli ovládl český trh a bylo potřeba expandovat do jiných oblastí.

Jančura jako další oblast zvolil autobusovou dopravu. Krok to byl logický. Proč by měly pracovnice do Anglie cestovat s konkurencí, když je tam SA může odvézt sama? Další linky začaly přibývat později. Přímo raketový byl nástup ve vnitrostátní dopravě. Během roku od zavedení linky Praha-Brno odrovnaly žluté autobusy SA veškerou konkurenci. Následovaly linky do Ostravy, Plzně či Liberce. Základem úspěchu jsou dle Jančury nadstandardní služby, které na linkách SA poskytuje, stejně tak jako nízké ceny. Firemní kultura je zaměřená především na péči o zákazníka.

Nepohodlí dálkových autobusů však nemusí svědčit všem, proto společnost začala i s prodejem letenek. Po třech letech se SA stala největším prodejcem v Česku a v roce 2004 vytvořila obrat převyšující miliardu korun. Zároveň sesterská firma Orbix, poskytující obdobné služby firmám, vytvořila obrat přes 300 milionů.

Dle posledních vyjádření však letenkami a autobusy Student Agency nekončí. V roce 2008 by ráda zavedla vlastní vlakovou linku. Opět založenou na luxusu za rozumnou cenu. Ve vlacích SA by měli mít cestující přístup například k internetu či hudbě ve sluchátkách.