Václav Klement

zakladatel českého automobilového průmyslu, manažer

Narození:
16. října 1868
Úmrtí:
13. srpna 1938
Upravit profil
Václav Klement, jeden z průkopníků českého průmyslu, byl schopný obchodník a manažer. Dětství Václava Klementa nebylo příliš šťastné. Brzy mu zemřela matka a byl vychováván macechou. Ta mu nevěnovala téměř žádnou péči. Od svých čtrnácti let...

Životopis

Václav Klement, jeden z průkopníků českého průmyslu, byl schopný obchodník a manažer.

Dětství Václava Klementa nebylo příliš šťastné. Brzy mu zemřela matka a byl vychováván macechou. Ta mu nevěnovala téměř žádnou péči. Od svých čtrnácti let musel Václav Klement manuálně pracovat, studia mu byla odepřena, i když projevil značné nadání ke studiu.

Václav Klement se stal učněm v knihkupectví ve Slaném. Zde při zaměstnání vystudoval měšťanskou školu.

Po vyučení knihkupcem začal Václav Klement pracovat v Praze, odtud odchází do Mladé Boleslavi. Zde pracoval u knihkupce Novotného. Po smrti svého zaměstnavatele Klement knihkupectví odkoupil a vedl jej sám. Václav Klement byl vášnivým cyklistou a proto vedle knih prodával i kola.

V roce 1896 si koupil Václav Klement jako technický nadšenec jízdní kolo od drážďanské firmy Seidel & Naumann. Když došlo na kole k závadě, napsal Klement firmě český dopis s žádostí o opravu. Firma mu odpověděla velmi stručně, že požaduje-li odpověď, musí zákazník používat „pro ně srozumitelný jazyk“. Tato odpověď přivedla Václava Klementa k nápadu založit dílnu na opravu a později i výrobu jízdních kol.

V 90. letech 19. století se Václav Klement seznámil s Václavem Laurinem. Společně založili firmu na opravu jízdních kol. Klement prodal své knihkupectví a získané finanční prostředky investoval do rozšíření společného podniku. V roce 1895 odjel Klement do Francie, odkud přivezl motorovou dvoukolku. Spolu s Laurinem zahájili výrobu prvních českých motocyklů, které si brzy získaly v celé Evropě dobrou pověst. O dobrou pověst značky Laurin & Klement se postaral i český závodník Václav Vondřich, který s motocyklem L & K vyhrál tehdy nejpopulárnější závod Coup Internationale des motocyklettes na silničním okruhu u francouzského Dourdanu.

Václav Klement měl výjimečný obchodní talent, uměl jednat s lidmi a měl cit pro vedení firmy. Jestliže jeho společník, Václav Laurin, se staral o technický chod firmy, pak Václav Klement byl typem schopného manažera. Dbal především na prospěch firmy. Byl znám nekompromisním přístupem k zaměstnancům i k sobě samému, nesnášel lajdáctví.

Firma Laurin & Klement se stále rozrůstala. Z malé dílny na opravu a výrobu jízdních kol s pěti zaměstnanci se v roce 1905 stal velký podnik vyrábějící 14 typů motocyklů. Firma rozšířila produkci o lehké osobní automobily, o rok později pak nákladní automobily a autobusy. V roce 1907 zaměstnávali společníci Laurin a Klement přes 600 zaměstnanců.

Václav Klement se zamýšlel nad tím, jak zefektivnit produktivitu, chtěl více zapojit metody sériové výroby. Byl si vědom především americké konkurence, která stále více pronikala na evropský automobilový trh. Chtěl vytvořit skupinu specializovaných výrobců jednotlivých součástí, což by bylo mnohem levnější, než kdyby jeden výrobce vyráběl všechny. Podle jeho slov nemůže být žádná továrna úspěšná, jestliže nevyrobí ročně nejméně sto velkých a pět set malých vozů.

Firma Laurin & Klement se díky rozvoji výroby automobilů stala největší automobilkou v celém Rakousko-Uhersku. Václav Klement byl generálním ředitelem, Václav Laurin pak technickým ředitelem.

Václav Klement byl velmi náročný řídicí manažer a mimořádně schopný obchodník. Velmi dobře se pohyboval na zahraničních trzích. Byl výborně vybaven nejen znalostmi z národního hospodářství a komerčních oborů, ale i jazykově. Hovořil německy, francouzsky, anglicky a rusky. Velmi dobře dokázal založit reklamu na sportovních úspěších na motocyklových závodech - 56 prvních, 59 druhých a třetích míst v 64 evropských motocyklových soutěžích v letech 1899 - 1904. Velmi dovedně prosazoval zájmy firmy L & K. Mezi lety 1899 - 1910 z jejich továrny bylo expedováno na čtyři tisíce motocyklů a celá polovina její produkce šla do Ruska, třetina do ostatních částí rakouské říše a pouze pětina se prodala v Čechách a na Moravě. Vedle motocyklů a osobních vozidel brány firmy L & K opouštěly rovněž různé užitkové vozy o nosnosti 2 až 4 tun, omnibusy pro 22 pasažérů a úzké poštovní automobily.

V roce 1925 Laurin a Klement firmu prodali a podnik převzal největší strojírenský subjekt - plzeňská firma Škoda. Václav Klement i nadále neúnavně prosazoval moderní varianty další výstavby automobilového podniku. Byl velmi aktivní ve Společnosti pro výrobu a prodej automobilů - ASAP. Díky jeho organizačním schopnostem bylo na Mladoboleslavsku postaveno několik vodních elektráren pro veřejnost, což napomohlo k elektrizaci celé oblasti.